söndag 14 februari 2010

Fredagslyx i stugan.

Middagen smakade lika gott som bilden visar. Och den är så enkel att göra.
Koka färska rödbetor (skalade) till de blir mjuka. Häll av vattnet och skär dem i klyftor. Snitta färska sockerärtor diagonalt. Skölj en påse babyspenat. Lägg ut allsammans i en ugnsfast form och toppa med bovete (finns på burk). Ringla olivolja över. Sätt in alltsammans i 225 graders ugnsvärme till maten blir riktigt het.

Vi helstekte en oxfilé som vi skivade och lade på toppen av den nyheta anrättningen. Har också vid ett senare tillfälle provat med kycklingfilé. Gott det också! Glöm inte såsen - en röra på (lätt) creme fraiche och mosad getost. Ett klockrent giftemål med rödbetorna.


4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Jävligt GI också!

    SvaraRadera
  2. Funderar på att göra en veg. version (fnular fortfarande på vad jag skulle ersätta oxfilen med), men på ett ungefär hur länge hade ni den inne?

    - Malin

    SvaraRadera
  3. Hej Malin,
    Jag är ju inte så bra att ta tid på matlagningen. Men grönsakerna ska vara krispiga och heta - de får inte bli mjuka. Någonstans mellan 5-10 minuter gissar jag. Rödbetorna ska ju vara förkokta.

    Jag kan tänka mig att kronärtskocksbottnar är goda till. Toppade med getost.

    SvaraRadera
  4. Bra idé, det ska jag pröva någon gång när jag känner för det och har tid =)

    SvaraRadera